Karakterschets bouwnijverheid
Deze bedrijven houden zich bezig met de verwerking en afwerking van goederen voor de woningbouw, utiliteitsbouw, kantoren en bedrijfsgebouwen. Het grootste deel is actief in de MKB-sector. Vaak gaan deze familiebedrijven over van vader op zoon en/of dochter. Veel medewerkers van bedrijven in de bouwnijverheid beginnen vanwege economische redenen voor zichzelf. Dat is typerend voor deze sector. Het financiële plaatje van deze bedrijven omvat vooral: personeelskosten, inkoopkosten, omzet en investeringen. Ondernemingen waar vakmanschap en ondernemingsgevoel centraal staan, voeren de boventoon. De zogenoemde faalkosten vormen een grote kostenfactor in deze sector. Deze kosten ontstaan door allerhande organisatorische en communicatieve misstanden.
Profielschets ondernemers
Het motto van de meeste ondernemers in de sector Bouwnijverheid is: aanpakken, met de voeten in de klei of meer populair gezegd: ‘niet lullen, maar poetsen’. Dit gaat gepaard met veel uren maken, grote fysieke inspanning en te weinig tijd om structureel met het bedrijfsbeleid bezig te zijn. Veel ondernemers in deze sector vinden het lastig om open en constructief met hun medewerkers te communiceren.