Karakterschets bouwnijverheid

Deze bedrijven houden zich bezig met de verwerking en afwerking van goederen voor de woningbouw, utiliteitsbouw, kantoren en bedrijfsgebouwen. Het grootste deel is actief in de MKB-sector. Vaak gaan deze familiebedrijven over van vader op zoon en/of dochter. Veel medewerkers van bedrijven in de bouwnijverheid beginnen vanwege economische redenen voor zichzelf. Dat is typerend voor deze sector. Het financiële plaatje van deze bedrijven omvat vooral: personeelskosten, inkoopkosten, omzet en investeringen. Ondernemingen waar vakmanschap en ondernemingsgevoel centraal staan, voeren de boventoon. De zogenoemde faalkosten vormen een grote kostenfactor in deze sector. Deze kosten ontstaan door allerhande organisatorische en communicatieve misstanden.

Profielschets ondernemers

Het motto van de meeste ondernemers in de sector Bouwnijverheid is: aanpakken, met de voeten in de klei of meer populair gezegd: ‘niet lullen, maar poetsen’. Dit gaat gepaard met veel uren maken, grote fysieke inspanning en te weinig tijd om structureel met het bedrijfsbeleid bezig te zijn. Veel ondernemers in deze sector vinden het lastig om open en constructief met hun medewerkers te communiceren.

Bedrijfstakken

Bedrijfstakken die onderdeel uitmaken van de sector Bouwnijverheid:

  • Aannemersbedrijven
  • Installateurs E en W
  • Timmerbedrijven
  • Bouwmaterialenhandel
  • Dakdekkers
  • Stukadoors
  • Metselbedrijven
  • Schildersbedrijven

Aandachtspunten bedrijven bouwnijverheid

  • Productiviteitscijfers
  • Personeelsbeleid
  • Financiële situatie van het bedrijf
  • Organisatorische structuur
  • Investeringen
  • Balans tussen privé en zakelijke prioriteiten
  • Communicatie
Ondernemen bouw branche

Valkuilen bedrijven bouwnijverheid

  • Cultuur en gewoontes
  • Geringe ervaring bij andere bedrijven
  • Bedrijfsblindheid
  • Afhankelijkheid en kwetsbaarheid
  • Niet-beheersbare faalkosten

Toegevoegde waarde Frans Couwenberg

  • Kennis van deze branche op basis van jarenlange gesprekken met ondernemers
  • Kennis van deze markt op basis van jarenlange praktijkervaring
  • Ervaring met inkoop- en leverancierskanalen
  • Ervaring in het genereren van omzet
  • Kennis en ervaring met de personele structuur
  • Spreek de taal van de branche